Försäljningsvillkor
Försäljningsvillkor
Parter
Säljare: Darud Enterprise
Kontaktadress: Åfossmyra 12, 3731 Skien, Norge
Tel: +46 47 68 26 30
E-post: support@vardagstech.se
Organisationsnummer: 922 856 990
Köparen är den person som gör beställningen.
Beställning
När köparen har slutfört beställningen skickas en orderbekräftelse till köparens e-postadress. I bekräftelsen finner köparen information om produkt(er), pris, betalningsmetod och leveransadress.
Om det finns några fel i orderbekräftelsen, ska köparen kontakta säljaren.
Leverans
Säljarens standard leveranstid är 3-5 arbetsdagar. Fast fraktpris är 0 kr, oavsett antal beställda produkter.
Undantag som kan leda till förlängd leveranstid kan inträffa vid nationella helgdagar eller vid speciella händelser. Detta kan påverka leveranstiden med några arbetsdagar.
Vid försening i leveransen (utan att säljaren har informerat om längre leveranstid) kan köparen kontakta säljaren.
Priser
Priserna som anges i webbshoppen är i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms.
Information om de totala kostnaderna som köparen ska betala, inklusive produkt(er) och leveranskostnad, ges i betalningslösningen innan beställningen görs.
Undersökning av varan
När köparen mottar varan rekommenderas det att han eller hon i rimlig utsträckning undersöker om varan är i enlighet med beställningen, om den har skadats under transporten eller om den har några andra brister. Om varan inte stämmer med beställningen eller har brister, måste köparen informera säljaren om detta genom ett reklamationsärende.
Ångerrätt
Köparen har rätt att ångra köpet enligt ångerrättslagen. Ångerrätt innebär att köparen utan anledning kan returnera varan till säljaren, även om det inte finns någon brist på varan och även om varan inte har levererats. Köparen måste meddela säljaren om ångerrätten inom 14 dagar efter att varan mottagits.
Meddelandet från köparen till säljaren om ångerrätten bör vara skriftligt för bevisändamål.
Vid utnyttjande av ångerrätten ska varan returneras till säljaren inom rimlig tid. Säljaren är skyldig att återbetala hela köpesumman till köparen inom 14 dagar från den dag säljaren mottar varan. Säljaren får inte ta ut några avgifter för köparens utnyttjande av ångerrätten. Köparen kan undersöka produkten innan ångerrätten utnyttjas.
Fel på varan – köparens rättigheter och reklamationstid
Om det finns ett fel på varan måste köparen inom rimlig tid efter att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts, meddela säljaren om att denne vill göra gällande felet. Köparen har alltid reklamerat i tid om detta sker inom 2 månader från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Reklamation kan ske senast två år efter att köparen tagit emot varan. Om varan eller delar av den är avsedda att hålla längre än två år, är reklamationstiden fem år.
Om varan har ett fel och detta inte beror på köparen eller förhållanden på köparens sida, kan köparen enligt reglerna i konsumentköplagen kapitel 6, beroende på omständigheterna, hålla inne köpesumman, välja mellan reparation och omleverans, kräva prisavdrag, kräva att avtalet hävs och/eller kräva skadestånd från säljaren.
Reklamationen till säljaren bör göras skriftligen.
Reparation eller omleverans
Köparen kan välja att kräva att felet rättas eller att få en motsvarande vara levererad. Säljaren kan dock motsätta sig köparens krav om genomförandet av kravet är omöjligt eller skulle medföra oskäliga kostnader för säljaren. Reparation eller omleverans ska göras inom rimlig tid. Säljaren har i princip inte rätt att göra mer än två åtgärdsförsök för samma fel.
Prisavdrag
Köparen kan kräva ett rimligt prisavdrag om varan inte repareras eller omlevereras. Detta innebär att förhållandet mellan det nedsatta priset och det avtalade priset motsvarar förhållandet mellan varans värde i defekt och kontraktsenlig skick. Om särskilda skäl talar för det, kan prisavdraget istället sättas lika med felens betydelse för köparen.
Hävning
Om varan inte repareras eller omlevereras kan köparen även häva köpet om felet inte är obetydligt.
Tvistlösning
Parterna ska försöka lösa eventuella tvister genom förhandlingar. Köparen kan ta kontakt med Konsumentverket för att få hjälp i en eventuell tvist med säljaren. Om en förlikning inte uppnås efter medling hos Konsumentverket kan parterna skriftligen begära att Konsumentverket för fram tvisten till Konsumenttvistenämnden. Beslut från Konsumenttvistenämnden vinner laga kraft fyra veckor efter delgivning. Innan beslutet vinner laga kraft kan parterna, genom att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten, överklaga beslutet.
Personuppgifter
Om inte köparen samtycker till något annat kan säljaren endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna fullgöra sina åtaganden enligt avtalet. Köparens personuppgifter ska endast lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att säljaren ska kunna genomföra avtalet med köparen, eller i lagstadgade fall. Säljaren kan endast samla in köparens personnummer om det finns ett sakligt behov för säker identifiering och sådan insamling är nödvändig.
Köparen ska enkelt kunna kontakta säljaren, till exempel via telefon eller e-post, om han eller hon har frågor om säljarens användning av personuppgifter eller om han eller hon vill att säljaren raderar eller ändrar personuppgifterna.
Betalning
Köpesumman kan, efter köparens eget val, betalas via bank- eller kreditkort (Visa och Mastercard), Vipps eller betalningslösningen Klarna Faktura eller Klarna Delbetalning.
Förbehåll
Säljaren reserverar sig för skrivfel och eventuella prisändringar. Bilder som används på våra sidor är illustrativa och kan avvika från varans faktiska utseende.